Poznáme víťazov súťaže Študentská podnikateľská cena 2022

Dňa 28.11.2022 sa  uskutočnilo v Pálffyho paláci v Bratislave slávnostné vyhlásenie výsledkov celoslovenského projektu „ Študentská podnikateľská cena  2022“ (išlo už o 12. ročník ).  Cieľom projektu “Študentská podnikateľská cena“  2022” je podporiť súťaživosť, nápaditosť, kreativitu, vzdelávanie a prípravu študentov na svoje budúce povolania. Snažíme sa podporovať študentov v tom, aby pracovali na svojom podnikateľskom sne už počas školy a zároveň ho začali už počas štúdia aj realizovať t.z. po skončení školy už mohli fungovať ako samostatne zárobkovo činné osoby príp. firmy ktorú už budú mať aj svojich zamestnancov. Projekt  sa organizoval  aj v iných krajinách pod názvom Global Student Entrepreneur Awards. Organizovala ho mimovládna organizácia  JCI –Slovensko (Junior Chamber International-Slovakia)  . Junior Chamber International- Slovakia je oficiálnou pobočkou Junior Chamber International so sídlom v USA a európskou pobočkou v Berlíne. Vznikla v r. 1915 v St. Louis.   Zastúpenie má  v 115 krajinách sveta s počtom vyše 200 000 členov. Spoločnosť je medzinárodnou organizáciou mladých  lídrov a podnikateľov. V r. 2015 oslávila celosvetová JCI 100 rokov od svojho založenia. Spolupracujúcou organizáciou bolo Združenie mladých  podnikateľov Slovenska. Bolo založené ako organizácia združujúca slovenských podnikateľov do 40 rokov. Jeho víziou je stať sa hlasom mladých podnikateľov a podnikateliek, ktorý bude obhajovať ich záujmy v inštitúciach formujúcich podnikateľské prostredie v SR a vytvárať mosty medzi úspešnými podnikateľmi dneška a zajtrajška. „Zviditeľnenie, podpora a ocenenie mladých ľudí s podnikateľským duchom vysiela pozitívny signál trhu. Slovensko potrebuje túto odvahu a chuť podnikať v našej krajine“ – Simona Mištíková, predsedníčka Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Finalisti súťaže

1.Adam Bednář, spoločnosť Noove, s.r.o., Gymnázium Ladislava Novomestského , Bratislava.

V Projecte Picoballoon vyvíja ultraľahké meteorologické sondy. Sondy inovujú zber meteorologických dát vďaka 20-násobnému zníženiu materiálov potrebných na výrobu, možnému 6x hustejšiemu pokrytiu Zeme a 500x dlhšej životnosti sondy. V súčastnosti na trhu dominuje niekoľko medzinárodných korporácií, ktoré produkujú technológiu potrebnú pre presné merania veličín v stratosfére. Vďaka týmto dátam majú presné predpovede počasia a dáta potrebné na dlhodobý výskum klimatickej zmeny. Momentálne sa nachádza v transformačnej fáze, keď otvára dvere do firmy študentom z celej Európy. Robia to prostredníctvom platformy, ktorá pre študentov slúži ako challenge hub a pre firmy ako talent marketplace. Študenti získajú cenné skúsenosti vďaka tvorbe riešení pre firmy, pričom najlepší z nich získajú finančnú alebo vecnú odmenu. Firmy tak získajú prehľad o riešeniach a potenciálnych zamestnancoch. Vďaka zberu dát a medzinárodnému aspektu sa darí nájsť vhodných študentov do jednotlivých projektov.

2. Diana Gerbocová, spoločnosť Vzdelávacie centrum KRTKO a jeho kamaráti OZ, Filozofická fakulta UCM v Trnave

Centrum poskytuje odbornú  intervenčnú a poradenskú starostlivosť deťom a mladým ľuďom s rôznym druhom zdravotného znevýhodnenia, svojimi aktivitami sa orientuje prevažne na vekovú kategóriu detí a žiakov. Zakladateľka centra sa spolupodiela na vývoji klávesnice HandCubeKeys.

HandCubeKeys je špeciálna, bezkontaktná, programovateľná, drevená klávesnica k počítaču pre ľudí s telesným, mentálnym a zrakovým postihnutím. Pre žiakov so špecifickými vzdelávacími potrebami, ktorí majú problémy pri práci s bežnou klávesnicou. Je tiež použiteľná ako didaktická pomôcka pre žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, u ktorých hravou formou pomáha rozvíjať nie len kreativitu. Viacerí inovatívni pedagógovia našli jej využitie aj pri výučbe zdravých detí (napr. vyučovanie v Materskej škole). Využívajú ju ako didaktickú pomôcku pre rozvoj tvorivosti. V porovnaní s bežnými klávesnicami k počítaču, klávesnica HandCubeKeys má netradičný tvar, prispôsobený špeciálnym potrebám cieľovej skupiny. Je to najmä veľkosť klávesov (kvôli presnejšiemu nasmerovaniu prsta, prípadne snímača u bezdotykového kontaktu), veľké viditeľné písmená (pre lepšiu viditeľnosť pri poruchách zraku), veľké obrázky (v prípade neznalosti čítania).

3. Miroslav Hronček, spoločnosť Veles Farming j.s.a, Inholland university of applied sciences, Bussiness Innovation, Amsterdam, Holandsko

Veles Farming je startup developujúci high tech vertikálne farmy zamerané na pestovanie plodín s vysokou pridanou hodnotou. Hlavný produkt je šafrán ale časom sa chcú zamerať aj na hríby a medické bylinky. Koncom roku 2022 dokončili prototyp a v decembri budú mať prvú úrodu šafránu, ktorý použijú  na získanie ISO cerifikácie. Ciele firmy sú momentálne vyzbieranie ďalších finančných prostriedkov na výstavbu komerčnej farmy a developnutia plnej automatizácie a AI systému. Cielový trh čo sa týka šafránu sú textilné, farmaceutické a potravinárske spoločnosti vo Švajčiarsku a Nemecku. Stratégia ako vstúpiť na trh je cez network ktorý za tie roky nadobudli a cez direct sales. Dostali  sa do rôznych skupín kde si vedia zabezpečiť odber. O 3 roky by mali radi zabehnutú farmu ktorá ročne rastie 1.5-2x pretože takýmto tempom sa  množí šafrán. Chcú ďalej pokračovať vo výskume, čo sa týka odomknutia 3. fázy vertikálneho farmárčenia (pestovanie obilnín) a pokračovať vo výskume pestovania šafránu v kontrolovateľnom prostredí a zabezpečiť viac ako jeden zber ročne. Už teraz sú schopný mať dva zbery a pracujú na tom, aby mali až 4 ročne.

4. Bc. Patrik Jakš, spoločnosť Mobake EcoProducts, s.r.o., Fakulta BERG TU v Košiciach

Bc. Jakš sa venuje  predovšetkým nákupu a predaju tovaru pre maloobchod ale aj veľkoobchod, popri tom sa venuje profesionálnej umeleckej produkcii videí a klipov. Teda tvorba audiovizuálnych diel. Vytvoril e –shop, ktorý sa zameriava predovšetkým na ekologické produkty. Taktiež vyrába motivačné zubné kefky – sú navrhnuté a kompletizujú sa na Slovensku  a predávajú sa v rámci e shopu  , v zdravých obchodoch , gastrozariadeniach a hoteloch. Jeho  krátkodobým cieľom je vybudovať eshop (obchod) s viac ako tisíckou produktov skladom a stabilne dosahovať obrat maloobchodného predaja na eshope nad 6000eur mesačne. Ďalej plánuje prejsť na český trh, kde už z minulosti majú niekoľkých obchodných partnerov. Plánuje osviežiť našu vlastnú značku Mobake a priniesť nové inovatívne produkty s akcentom na ekológiu alebo ochranu života či zdravia. Buduje obchod pre ľudí ako sú oni – ľudí s veľkým srdcom.

5. Igor Kitta, spoločnosť Igor Kitta ( projekt Try the colours), Ústav manažmentu STU v Bratislave

Vytvoril spolu s kolegami unikátnu aplikáciu, ktorá vyrieši celý proces maľovania domu . Ukáže zákazníkovi najnovšie trendy v interiérovom dizajne pomocou inšpiratívnych obrázkov. Následne dá na výber z rôznych typov farieb a informuje o tom, ktorá má aké vlastnosti a ktorá sa zákazníkovi hodí. Potom pomocou aplikácie ukáže , ako vybraná farba bude vyzerať u zákazníka doma. Dáva možnosť objednať si farbu až do domu, taktiež ukáže, akí maliari sú k dispozícii a zákazník si ich môže objednať priamo domov, aby vymaľovali priestor podľa predstáv. Platforma je spojením všetkých týchto služieb a ponúkajú ju ako balíček pre všetky firmy, ktoré farby vyrábajú alebo predávajú. Aplikácia je unikátna tým, že takúto, alebo podobnú službu v rámci inovácii na trhu s farbami neposkytuje žiadna iná firma. Majú už prvých platiacich zákazníkov, snažia sa o expanziu do západnej Európy . Pri zdokonalovaní  aplikácie využívajú aj umelú inteligenciu. Taktiež pracujú na modulárnej verzii aplikácie, aby sa dala integrovať do iných aplikácií veľkých firiem ako je IKEA, OBI, Hornbach atď.

Vyhlásenie špeciálnych cien

Cena spoločnosti NAY“. Cenu získal Bc. Patrik Jakš, spoločnosť Mobake EcoProducts, s.r.o., Fakulta BERG TU v Košiciach

Cena BMW Slovenská republika za trvalú udržateľnosť a inovácie“ . Cenu  získal Adam Bednář, spoločnosť Noove, s.r.o., Gymnázium Ladislava Novomestského , Bratislava.

Cena TV JOJ“ Cenu získala Diana Gerbocová,   spoločnosť Vzdelávacie centrum KRTKO a jeho kamaráti OZ, Filozofická fakulta UCM v Trnave.

Cena JCI-Slovensko (za inováciu v podnikaní)“. Cenu získali dvaja finalisti a to: Diana Gerbocová ,spoločnosť Vzdelávacie centrum KRTKO a jeho kamaráti OZ, Filozofická fakulta UCM v Trnave a Miroslav Hronček, spoločnosť Veles Farming j.s.a, Inholland university of applied sciences, Bussiness Innovation, Amsterdam, Holandsko

Vyhlásenie absolútneho víťaza

Cenu získal Igor Kitta, spoločnosť Igor Kitta ( projekt Try the colors), Ústav manažmentu STU v Bratislave

Víťaz bude reprezentovať Slovensko na celosvetovej súťaži  pre študentov- podnikateľov Global Student Entrepreneur Awards

Generálni partneri projektu: ČSOB, Microsoft,

Generálni partneri JCI 2022/2023: Asseco Central Europe , EY Slovensko

Špeciálny partner projektu: Slovak Business Agency